زیست پارک مشهد; اطلاعات کامل + تصاویر

7 آبان 1401
0 دیدگاه
زیست پارک مشهد

زیست پارک مشهد (دهکده طبیعت خانواده) بزرگترین پارک موضوعی کشور است که با هدف آشنایی مردم با زندگی عشایری و روستایی در شهر مشهد افتتاح گردیده است.

در ساخت این بوستان 29 هکتاری سعی گردیده است که کمترین دخل و تصرفی در محیط طبیعی بوجود آید همچنین با کاشت 16 گیاه اقلیمی و بومی در این بوستان در آینده این بوستان سرسبز تر خواهد بود.

اگر شما ساکن مشهد هستید و یا اینکه به این شهر سفر کرده اید یکی از جاذبه هایی که می توانید از آن بازدید کنید زیست پارک مشهد می باشد که اگر با ما تا انتهای مقاله همراه باشید می توانید اطلاعات بیشتری از این بوستان کسب کنید پس با ما همراه باشید.

زیست پارک مشهد کجاست؟

زیست پارک مشهد در انتهای دلاوران و در کوه پارک 83 واقع شده است. این بوستان در مجاورت کوه پارک مشهد و در ضلع جنوبی بوستان خورشید واقع شده است.

نقشه زیست پارک مشهد

ویدیوی زیست پارک مشهد

معرفی قسمت های مختلف بوستان:

ما در این مقاله سعی کرده ایم که شما را با قسمت های مختلف زیست پارک مشهد آشنا سازیم تا در زمان مراجعه به این بوستان زیبا با توجه به مدت زمانی که می خواهید در اینجا سپری کنید بتوانید بهترین برنامه ریزی را داشته باشید. پس با ما همراه باشید تا بتوانید بیشتر با قسمت های مختلف این بوستان آشنا گردید.

بخش ورودی :

زیست پارک مشهد در دامنه های کوه های اطراف این شهر قرار دارد. اما به صورتی ساخته شده است که کل مسیر را می توان با ماشین طی نمود بنابراین نباید نگران سختی راه بود.

تراس چشم انداز :

اولین قسمتی که بعد از ورود به زیست پارک به آن می رسید تراس چشم انداز آن می باشد. در این تراس شما می توانید نمای کلی و زیبای این زیست پارک را مشاهده نمایید.فضای این تراس طول 430 متری و وسعتی بیش از هزار متر مربع دارد.

کف این تراس از موزاییک است که شما می توانید به راحتی زیر انداز در آنجا پهن کرده و بنشینید اما اگر اطراف را نگاهی بیندازید میز و صندلی های چوبی را خواهید دید که در آنجا هم مکان مناسبی برای نشستن می باشد.

یکی از قسمت های دیگری که در این تراس وجود دارد نگارخانه عشایری و روستایی است که شما می توانید در اینجا هنر های سنتی عشایری و روستایی را مشاهده نمایید.

تراس زیست پارک مشهد

باغ ها :

برای اینکه بتوانید به باغ های زیست پارک مشهد برسید باید از پله های کنار تراس به سمت پایین بروید وقتیکه به ابتدای پله ها رسیدید در آنجا با تابلویی مواجه خواهید شد که شما را راهنمایی می کند که از چه مسیری می توانید به چه باغی برسید.

باغ های زیست پارک مشهد عبارتند از : باغ بازی، باغ تاژ، باغ حضور، باغ دوستی

دریاچه زیست پارک مشهد :

اگر از پله های چوبی که در زیست پارک وجود دارد به سمت پایین بروید به پایین ترین بخش کوه خواهید رسید اگر به سمت راست خود نگاهی بیندازید دریاچه کوچکی را مشاهده خواهید کرد که پرندگانی در داخل آن وجود دارند. در آن طرف دریاچه نیز گلدان های سنگی را مشاهده خواهید کرد که زیبایی خاصی را به این دریاچه بخشیده است.

دریاچه زیست پارک مشهد

باغ بازی

اگر از مسیر سربالایی دریاچه به حرکت خود ادمه دهید به بخش های هیجان انگیز تر زیست پارک مشهد خواهید رسید. اولین محوطه ای که در این مسیر به آن می رسید باغ بازی می باشد. در این باغ بازی تنه های ردیف شده را خواهید دید که کودکان می توانند در بین آن ها بدوند و بازی کنند علاوه بر آن در این باغ الاکلنگی هم وجود دارد که جنس آن چوبی است و بچه ها می توانند از آن استفاده کنند.

باغ بازی زیست پارک مشهد

بخش سوارکاری

اگر شما به سوارکاری علاقه داشته باشید می توانید به بخش سوارکاری مجموعه که در رو به روی باغ بازی قرار دارد بروید در این بخش یک زمینی وجود دارد که دور آن نرده کشی شده است و در گوشه ای از آن اسطبلی قرار دارد که اسب ها در آن استراحت می کنند. این بخش برای شما شامل هزینه می باشد و می توانید با پرداخت این هزینه از این بخش استفاده نمایید حتی اگر تجربه سوارکاری نداشته باشید باز هم می توانید از این بخش استفاده کنید در این قسمت مربی ها به شما کمک خواهند کرد. اگر هم علاقه ای به سوارکاری ندارید می توانید از اطراف نرده اسب ها را تماشا کنید.

بخش سوارکاری زیست پارک مشهد

درشکه سواری

یکی از تفریحاتی که در این زیست پارک وجود دارد درشکه سواری است . سال ها قبل از اینکه مردم با ماشین رفت و آمد کنند درشکه ها وسیله رفت و آمد مردم محسوب میشد. شما می توانید با سوار شدن در درشکه ها علاوه بر اینکه می توانید دوری در زیست پارک مشهد بزنید از درشکه سواری لذت ببرید.

باغ تاژ

در نزدیکی مجموعه سوارکاری باغ تاژ قرار دارد. قسمت باغ تاژ بخش خوشمزه زیست پارک مشهد محسوب می گردد. در این باغ سه چادر بزرگ عشایری قرار دارد که افراد می توانند با مراجعه به آن از غذا های سنتی که در آنجا وجود دارد استفاده نمایند.

در گوشه ای از این باغ اجاق های سنتی پخت و پز را می بینید. و با زندگی عشایری بیشتر آشنا خواهید شد.

باغ نشاط

از باغ تاژ که بگذرید در سمت چپ تابلوی باغ نشاط را خواهید داد. اگر اهل فوتبال هستید حتما باید به این باغ سری بزنید چون در اینجا برای شما محیطی آماده شده است که شما بتوانید با دوستانتان یک فوتبال هیجان انگیزی را بازی کنید. البته اگر اهل دویدن های زیاد نیستید و یا تعداد افرادتون برای فوتبال کم می باشد می توانید از فوتبال دستی هایی که در این باغ وجود دارد استفاده نمایید.

باغ نشاط زیست پارک مشهد

باغ دوستی

از باغ نشاط که عبور کنیم در سمت راست پیاده رو به باغ دوستی می رسیم این باغ بزرگ ترین باغ زیست پارک محسوب می شود و درختان زیادی در این باغ وجود دارد که شما می توانید در زیر سایه ی این درختان استراحت کنید و از سرسبزی و اکسیژن این درختان استفاده کنید.

در این باغ شما با تنوع زیادی از درختان رو به رو می شوید متخصصان در زیست پارک مشهد 16 نوع گیاه مختلف را کاشته اند که شما می توانید تعدادی از آن ها را در باغ دوستی ببینید.

باغ دوستی زیست پارک مشهد

باغ حضور

یکی دیگر از باغ هایی که در این زیست پارک وجود دارد باغ حضور می باشد که محیط مناسبی برای پیک نیک می باشد در حاشیه این باغ سکو های سنگی وجود دارد که شما می توانید برروی این سکو ها نشسته و از سایه درختان این باغ لذت ببرید. در این باغ تنه های درختی نیز برای نشستن وجود دارد که از این قسمت نیز می توانید برای نشستن استفاده کنید.

باغ حضور زیست پارک مشهد

باغ روستا

کم کم به آخرین ایستگاه زیست پارک مشهد نزدیک می شویم به باغی می رسیم که در آن همه چیز حال و هوای زندگی روستایی دارد در این باغ خانه روستایی را می بینید از چاه آب می توانید آب بکشید و بوی نان تنوری شما را گرسنه خواهد کرد و شما را مجذوب می کند تا در این باغ صبحانه محلی را سرو نمایید. صدای مرغ و جوجه ها نیز در گوشه ای از این باغ به گوش می رسد.

باغ روستا زیست پارک مشهد

امکانات زیست پارک مشهد

  1. غذاخوری سنتی و کافی شاپ
  2. فضای مناسبی برای پیک نیک
  3. فضای مناسبی برای پیاده روی
  4. نور کافی و مناسب در شب
  5. وجود پارکینگ
  6. سرویس بهداشتی

ارسال دیدگاه